sunnuntai 17. tammikuuta 2016

57. Rakkaus on elämäntapa

57. Mitä ajattelen rakkaudesta nykyään.

Minä uskon rakkauteen, sen voimaan ja taikaan. Minä olen elämässäni ollut rakastunut kaksi kertaa. Toinen kerta johti siihen, että vietän tänään kolmatta hääpäivää uskomattoman, ihanan ja ennen kaikkea rakkaan mieheni kanssa. Tein hänelle lahjaksi pienen kirjasen, johon kirjoitin ylös sata asiaa, joita hänessä rakastan. Aloitin listan reippaasti, mutta noin kolmannenkymmenennen asian kohdalla meni sormi suuhun. Tuijotin seinää ja pää tuntui ihan tyhjältä. Minua hävetti. Rakastan miestäni niin paljon, ettei sille ole sanoja, enkä silti muka keksi kolmeakymmentä rakastettavaa asiaa enempää. Lopulta, hieman mietittyäni keksin muutaman asian lisää ja pian huomasin, että listallani oli sata asiaa. Lahjan antamisen jälkeen olen muistanut vielä kolme lisää. Luultavasti minulla on seuraavaan hääpäivään mennessä valmiina "100 muuta asiaa, joita sinussa rakastan".
Rakkautta on monenlaista ja kyky tuntea niitä kaikkia on ihmeellinen lahja. Rakkaus voi pitää pinnalla silloinkin, kun kaikki muu pettää alta, sillä rakkaus avaa silmät näkemään. Toisinaan rakkaus on valinta. Minä olen valinnut rakkauden. Se on elämäntapa.
Olen paatunut romantikko ja ihan pienestä pitäen olen arvostanut ja ihannoinut nimen omaan romanttista rakkautta. En ole koskaan ihan ymmärtänyt ihmisiä, jotka sanovat pitävänsä jostakusta, mutta heillä ei ole aikaa rakastua. Ei aikaa rakastua? En voi edes kuvitella, että olisin itse heittänyt pois mahdollisuuden löytää todellisen rakkauden, vain koska minulla oli kiire. Olin teini-iässä nopea ihastumaan, kuten monet muutkin, mutta kun minä rakastuin, minä rakastuin kuten romaanien sankarittaret. Äitini kertoi myöhemmin usein pelänneensä, että minä jäisin lopulta yksin, koska odotin rakkauden olevan sellaista kuin kirjoissa. Kun sitten aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa totesi veljeni, että te olette molemmat tuollaisia romanttisia hupsuja, hyvä kun löysitte toisenne. Minä tosiaan löysin sellaisen rakkauden, jonka kirjat minulle olivat luvanneet. Se, jos mikä vahvisti uskoani rakkauteen, sillä olen aina tiennyt sen olevan minulle ainoa oikea tapa rakastaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti