keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

64. Athenen tytär

64. Olet keskitason kreikkalainen jumaluus. Toiveissasi on nousta Olympoksen joukoissa korkeampaan asemaan. Mitkä ovat voimasi ja miten teet vaikutuksen Zeukseen ja muihin?

Nimeni on Mathene ja olen eräällä tavalla Apollon vastine; tieteiden ja taiteiden jumalatar. Tavoitteenani on nousta Apollon rinnalle muusien johtajaksi. Apollollahan on luonnollisesti parempaakin tekemistä kuin katsoa muusien perään, joten toivon Zeuksen lopultakin antavan sen minun tehtäväkseni.
Minä olen viisas ja taitava, olenhan Athenen tytär, pöllön munasta syntynyt. Äiti onkin ollut todella kannustava ja tukenut minua pyrkimyksessäni kohota arvoasteikossa korkeammalle. Zeus kuuntelee useimmiten äitini neuvoja, ovathan ne tavallaan hänen omasta päästään lähtöisin, joten uskon, että paikkani Olympoksella vakiintuu pian. Sitten minut kuvataan taiteessa mystisenä ja ylevänä, toisinaan salaperäisesti huntuihin kietoutuneena, jumalattarena. Usein pitelen tähtikarttoja, soittimia tai muita tieteeseen ja taiteeseen liittyviä esineitä. Silloin tällöin minut kuvataan myös muusieni ympäröimänä tai rakkaan Apolloni seurassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti