perjantai 28. elokuuta 2015

22. Lasten viisaus

22. Lapselta opittu viisaus

Tähän mennessä parhaat viisaudet olen kuullut ihanan, älykkään ja loistavan kummityttäreni suusta. "Nyt ollaan tässä hetkessä. Tämä on maailma. Tätä ei kukaan saa rikkoa." Voiko katoavaista ja niin mittaamattoman arvokasta "nykyhetkeä" kiteyttää viisaammin tai kauniimmin?

"Kyllä tytötkin saa ajatella!" Tuo napakka viisaus ansaitsee mielestäni aplodit. Totuus, jonka pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta ei tunnu aina olevan sitä. Olen mielettömän ylpeä tuosta rakkaasta, viisaasta pienestä ajattelijasta.

Mieleeni ei muistu yhtään viisautta, jonka olisin itse lapsena kertonut, mutta muistan äitini kertoneen kauniista kysymyksestä, jonka kysyin häneltä eräänä kesänä. Loikoilimme viltillä ruohikossa kesähuvilamme edustalla. Minä makasin kyljelläni ja katselin ruohonkorsia. "Äiti, alkaako taivas tästä?" Minä olin kysynyt. Uskoakseni kysymys oli kummunnut siitä, että minua oli opetettu esikoulussa piirtämään taivas muuksikin kuin siniseksi raidaksi paperin ylälaitaan. Kuitenkin se taisi olla kaunein ja viisain kysymys, jonka olen ikänäni kysynyt.

Lapset tuntuvat usein osuvan niin helposti asian ytimeen. Se on hämmästyttävä kyky, jonka tunnumme helposti kadottavamme jossakin kasvumme vaiheessa. Lieneekin siis tärkeää kuunnella lapsia, ettemme monimutkaisuuksissamme unohda ydintä.

6 kommenttia:

  1. Minä muistan erään sinun lausahduksesi liittyen erääseen lastenohjelmaan, se on jäänyt meille lentäväksi lauseeksi perheeseen, sitä muunnellaan monin tavoin, mutta aina me muistamme siitä sinut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauska kuulla! Kauhunsekaisin tuntein tiedustelen, että mikähän se lausahdus mahtoi olla?

      Poista
    2. Heh, tohdinkohan sanoa? Se liittyi Pikkukakkosen ohjelmaan Seitsemän palaa. Muistatko? :D

      Poista
    3. Voi kamalaa, mitähän sitä on tullut sanottua! En edes muista kyseistä ohjelmaa.

      Poista
    4. Se ei ilmeisesti ollut ihan mieleesi se ohjelma, sillä puuskahdit kuulema kerran sen alkaessa, että taas tätä Kiinan paskaa! ;)

      Poista
    5. Eikä! Täytyy tosin myöntää, että heti tosta puuskahduksesta tajusin mistä ohjelmasta oli kyse :D

      Poista